Wordt Mobile Viking en bel & surf gratis

woensdag 16 januari 2008

Sport en voeding (Kefir / yoghurt)

Sinds ik terug intensief aan het sporten ben probeer ik beter op mijn voeding te letten. Qua vloeistoffen komt dit neer op het drinken van 2l water, een minimum aan Cola en 0,5l melk per dag.
Gezien een goede darmflora een basis is voor een goede gezondheid ben ik ook hiervoor op zoek gegaan naar extra hulpmiddelen. Zoals algemeen geweten is yoghurt goed voor je darmen.

Het staat me nog voor dat we vroeger thuis zelf onze yoghurt maakten. Daarvoor hadden we een soort yoghurtbloempjes waarbij melk werd gedaan. Dat bleef dan 24u op een donkere plaats staan op kamer temperatuur en klaar was de yoghurt.

Omdat yoghurt natuurlijk ook uit melk bestaat leek het me interessant om terug zelf yoghurt te maken, dus ik op zoek naar yoghurtbloempjes. Blijkt dit bijzonder moeilijk te vinden. Bij mijn zoektoch ben ik ook terecht gekomen op een site omtrent kefir.

Na enige tijd zoeken ben ik via ebay uitgekomen op een verkoper in mijn buurt die nog wat kefir bloempjes op overschot had. (Eind Nov 2007)

Je begint steeds met een kleine hoeveelheid. Je doet er wat melk bij en na 24u heb je je eerste kleine hoeveelheid verse kefir drank. Dit gaat door de zeef, de bloempjes spoel je onder koud water en daar gaat dan weer nieuwe melk over. De bloempjes zelf zijn levend en groeien continu verder. Zo is het dat elke 2 weken het aantal bloempjes is verdubbeld. Ondertussen is er vodoende bloem om elke dag een goed gevuld glas verse Kefir Melk / yughurt te roduceren. (3dl)


Meer informatie omtrent probiotica en Kefir is hier te vinden of op de Kefir startpagina

Geen opmerkingen: